فرهنگی هنری

چشمانی به بزرگی قاب ها

چشمانی به بزرگی قابها عنوان پروژه هنری مشترکی است که توسط کرلاین هورت Karoline Hjorth و ریتا ایکونن Riitta Ikonen بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ اجرا شده است. این پروژه بر اساس مفاهیمی در رابطه با وابستگی انسان مدرن به طبیعت شکل گرفت. این مجموعه با همکاری کشاورزان بازنشسته، ماهیگیران، جانورشناسان، زنان خانه دار، خوانندگان اپرا، هنرمندان شاخه های مختلف و چتربازان نود ساله اجرا شده است که به عنوان مدل در عکس ها حضور دارند. از سال ۲۰۱۱ آن ها افراد سالخورده ای را در کشور های فرانسه، فنلاند، کره جنوبی، نروژ، امریکا، انگلستان، ژاپن، جمهوری چک و … در عکس های خود به تصویر کشیده اند. در هر عکس یک فیگور منفرد در حالی که حجمی از گیاهان و عناصر محیط همان جغرافیا  را به تن کرده است میبینیم. در این آثار هنرمند زمین و جغرافیا را هم به عنوان بستری برای اجرای ذهنیت خود و همچنین محتوای خود برگزیده است. ارتباط انسان هایی سالخورده که با زمین و زندگی، ارتباطی که مدرنیته هر روز از آن می کاهد مفهومی است که هنرمند را به اقلیم های مختلفی می کشاند.

اینستالیشن و عکاسی دو رسانه ای هستند که در هنر معاصر  ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و در  پروژه مذکور نیز لند آرت و عکاسی ابزار بیان هنرمند هستند. در این مجموعه با ژست های تصنعی که در اغلب مجموعه های عکاسی صحنه آرائی شده مواجه هستیم خبری نیست و نابازیگران در موقعیت هایی از جغرافیایی که در آن زیست می کنند قرار گرفته اند و هنرمندان طراحی پوشش، محل قرار گرفتن آن ها، انتخاب منظره و قاب بندی عکس را انجام داده اند.
این مجموعه در کشورهای بسیاری  نمایش داده شده و استقبال چشمگیری از آن شده است. کتاب این مجموعه نیز از کتاب های برتر در فوتو پاریس سال ۲۰۱۷ بوده است.

عکسهای پروژه «چشمانی به بزرگی قابها» برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر روی آنها کلیک کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *