آرایشی و زیبایی, سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

علت موهای زائد بدن چیست؟ بهترین روش جلوگیری از رویش آن

یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است برای انسان در طول زندگی اتفاق بیافتد، رویش موهای زائد در بدن زنان و مردان است. این رشد موی زائد طبیعی نیست و باعث به وجود آمدن شرایط ناراحت کننده می‌شود. عوامل مختلفی به عنوان علت موهای زائد بدن در نظر گرفته میشوند اما به طور کلی رشد موی زائد در بدن زنان از مردان بیشتر است.

طبق تحقیقات انجام شده، بیماری و مشکلات داخلی بدن به نحوی علائم خود را روی پوست بدن و یا صورت نمایان میکنند که رشد موی زائد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است در اثر یک بیماری یا اختلال هورمونی در سطح بدن به وجود بیاید.

علت موهای زائد بدن هرچه که باشد برای درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک و تشخیص او داریم. در ادامه این مقاله علاوه بر بررسی دلایل رشد موهای زائد، بهترین روش برای حذف آنها را نیز معرفی میکنیم.

علت رویش موهای زائد چیست؟

از لحاظ علمی هنگامی که موهای کرک-مانند یا همان موهای طبیعی در سطح بدن از حالت عادی خود خارج شده و با ساختار ضخیم‌تری شروع به رشدکردن سریع میکنند؛ باعث به وجود آمدن معضلی به اسم پرمویی یا هیرسوتیسم میشوند. این مشکل درافراد به صورت‌های مختلفی بروز پیدا میکند و ممکن است نقاط مختلفی از بدن را شامل شود. در حالت کلی موهای زائد در صورت، چانه، پشت لب، کشاله ران، اطراف سینه، زیر شکم و دور ناف دیده می‌شوند.

هیرسوتیسم نوعی اصطلاح پزشکی است که برای رشد بیش از حد موی بدن زنان به کار میرود و به طور معمول از هر 10 زن یک نفر قبل از یائسگی دچار این مشکل می‌شود. طبق آمارهای پزشکی حدودا هشت درصد از زنان به پرمویی مبتلا می‌شوند که این موضوع باعث رشد موهای زائد در بدن آنها میشود. لیزر موهای زائد یکی از رایج‌ترین روشها برای از بین بردن این دسته از موها محسوب میشود. شما می توانید برای رزرو نوبت لیزر موهای زائد در کلینیک دکتر هنرور با شماره 02166561686 تماس بگیرید.

رشد موهای زائد در بدن ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد که مهمترین علت موهای زائد بدن شامل موارد زیر میشوند:

  • ارث و ژنتیک
  • یائسگی
  • پرکاری تیروئید
  • اختلالات هورمونی یا سطح بالای هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • عوارض مصرف برخی داروها
  • تومور و بیماری‌های غدد فوق کلیوی
  • اضافه وزن

بهترین روش حذف موهای زائد

علت موهای زائد بدن چیست؟ بهترین روش جلوگیری از رویش آن

حذف کردن موهای زائد با استفاده از روشهای مختلفی مانند استفاده از کرم‌های موبر، تراشیدن مو، نوار‌های موبر و موم و بندانداختن انجام میشود. این روش‌ها هریک به نوبه خود، مدت زمان رویش مجدد مو را به تعویق می‌اندازند؛ ولی اگر قصد دارید موهای زائد خود را به طور دائمی از بین ببرید باید با مراجعه به یک کلینیک تخصصی مو که در کنار کربوکسی تراپی، در لیزر موهای زائد نیز تبحر دارند نسبت به از بین بردن آنها اقدام کنید.

در واقع لیزر یکی از بهترین و تاثیرگذارترین روش‌های حذف موهای زائد است که در این روش فولیکول مو توسط لیزر به طور کامل برداشته شده و لیزر اجازه رشد مجدد موی زائد در آن قسمت خاص را به بدن نمیدهد. به جهت از بین بردن همیشگی موهای زائد بدن لازم است تا لیزر کردن را طی چندین جلسه انجام دهید. اگر در زمان مناسب و به موقع در جلسات لیزر درمانی شرکت کنید، قطعا این روش نسبت به سایر روش‌ها برای رفع موهای زائد بدن موثرتر و دائمی عمل میکند. شاید تنها دغدغه مراجعه کنندگان به کلینیک لیزر موهای زائد این باشد که این روش هزینه‌بر بوده و باید پزشکی را بیابید که دارای مجوز برای انجام لیزر درمانی باشند.

طبق بررسی های صورت گرفته در زمینه لیزر، بعد از یک جلسه لیزر موهای زائد بخشهای مختلف فولیکول مو تغییر نکرده و اثر لیزر قبل از اینکه باعث تخریب فولیکول مو شود، در سلول‌های بنیادی آن نمایان می‌شود. به نحوی که بیشتر متخصصین نظر بر این دارند که کلمه «دائمی» به معنی کم شدن تعداد موها بعد از لیزر درمانی در بازه زمانی بیشتر از کامل شدن رشد فولیکول‌های مو در هر قسمتی از بدن است. یعنی اگر این دوره تمام شود و موها مجدد رشد نکنند، میتوانیم بگوییم به فولیکول‌های مو آسیبی وارد شده که قابل بازگشت نیست که همین امر باعث کم شدن موهای زائد میشود.

میزان اثر بخشی لیزر مو زائد طبق گفته پزشکان به روشن بودن پوست و تیره بودن موهای زائد بستگی دارد. در واقع پوست و موی انسان دارای رنگدانه‌ای به نام ملانین است. پوست تیره ملانین بیشتری داشته و انرژی بیشتری از لیزر جذب میکند. این موضوع باعث آسیب به پوست و بی رنگ شدن میشود. موهایی که رنگ مشکی تری دارند و ضخیم هستند برای لیزر مناسب‌ترند و به راحتی از بین میروند.

به طور کلی میتوان گفت که لیزر بهترین و مطمئن‌ترین روش برای حذف موهای زائد بدن محسوب میشود؛ زیرا برای نفوذ در ریشه مو تولید شده و برای بقیه نواحی بدن مضر نمی‌باشد. نکته مهمی که باید درمورد لیزر در نظر بگیرید این است که باید پوستتان عاری از هرگونه زخم و جراحت باشد و چند هفته بین هایفوتراپی و لیزر موهای زائد فاصله در نظر گرفته شود.

چه مواردی باعث تشدید موهای زائد می شود؟

علت موهای زائد بدن چیست؟ بهترین روش جلوگیری از رویش آن

در قسمت قبل با انواع علت موهای زائد بدن آشنا شدیم. در بسیاری از مواقع علت دقیق رشد موهای زائد به طور قطعی مشخص نیست اما مواردی هستند که باعث تشدید موهای زائد در بدن میشوند. این شرایط شامل موارد زیر میشوند:

  • تولید طبیعی هورمون های مردانه (آندروژن): بدن زنان به طور طبیعی آندروژن تولید میکند، اما اگر سطح آندروژن در بدن یک زن از حد طبیعی بیشتر شود، یا اینکه اگر فولیکول‌های موی او به آندروژن ها حساس‌تر باشد، ممکن است به رشد بیشتر موهای زائد کمک کنند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) : این سندروم یک بیماری شایع هورمونی زنانه محسوب میشود که در این بیماری بدن بیش از حد آندروژن تولید میکند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین ممکن است آکنه، دوره‌های قاعدگی نامنظم یا پریود نشدن، دیابت، افزایش وزن و یا مشکلات باروری را تجربه کنند.
  • تغییرات هورمونی در زمان یائسگی ممکن است منجر به افزایش موهای صورت به صورت سبیل و ریش شود.

بقیه مشکلات رویش موی زائد که به طور ناگهانی همراه با سایر ویژگی‌های مردانه مثل صدای بم‌تر، آکنه یا افزایش توده عضلانی اتفاق می‌افتند، ممکن است ناشی از یک بیماری جدی تری چون اختلالات غدد فوق کلیوی یا تخمدان‌ها باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، عوارض جانبی مصرف داروها نیز ممکن است جزو علت موهای زائد بدن باشد. از جمله داروهایی که باعث رویش موی زائد در بدن میشوند عبارت هستند از:

  • استروئیدهای آنابولیک
  • تستوسترون
  • ماینوکسیدیل
  • گلوکوکورتیکوئیدها
  • سیکلوسپورین
  • دانازولفنی توئین

سخن نهایی

به طور کلی ساختار موهای زائد با سایر موهای طبیعی بدن متفاوت است؛ هرچند برخی افراد تصور میکنند که موهای دست و پا نیز موی زائد به شمار می روند اما باید گفت که تمامی انسان‌ها در نقاط مختلف بدن خود دارای مو هستند و تنها وقتی که رشد و ساختار این موها از حالت طبیعی خود خارج شده و ضخامت و رنگ آنها تغییر پیدا کند، میتوان گفت که شاهد رویش موهای زائد در بدن خود هستیم.

افراد برای از بین بردن موهای زائد بدن از روش های مختلفی چون ایپلاسیون، وکس و تیغ استفاده می‌کنند؛ اما لیزر درمانی و به کارگیری پرتوهای لیزر یکی از بهترین و ماندگارترین روش‌های حذف موهای زائد بدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *