فرهنگی هنری

نمای امروزی اتاق هایی از ۶ نقاشی مشهور

در تاریخ هنر نقاشی های بسیاری از دکوراسیون داخلی خانه ها وجود دارد، نقاشی هایی که در اغلب آنها فضاهای زندگی شخصی هنرمندان بتصویر درآمده اند، و نکات فراوانی دربارۀ نحوۀ کار و زندگی آنها به ما می آموزند. برای مثال، «کارگاه قرمز» اثر هنری ماتیس (۱۹۱۱) را در نظر بگیرید. فضای کارگاه مملو از نقاشی ها و آثاری از اوست که به سادگی قابل شناسایی هستند و پشت به پشت هم به دیوارها تکیه داده شده یا بر کف کارگاه روی هم انباشه شده اند. ماتیس در این تابلوی نقاشی نه تنها نگاهی هر چند گذرا به برخی آثار پیشین خود دارد که نحوۀ چیدمان کارگاهش را به ما نشان می دهد. نقاشی هایی از این دست را می توان بمنزلۀ اسنادی تاریخی در نظر گرفت که بینش عمیقی از زندگی هنرمندان دراختیارمان قرار می دهند.

آژانس هنری نِئومام، به سفارشِ وب سایت خدمات بهسازی خانۀ هوم اَدوایزِر، به بازآفرینی واقعگرایانۀ شِش اتاق به روش سی.جی رندرینگ بر مبنای نقاشی هایی از دکوراسیونِ های داخلی مشهور در تاریخ هنر پرداخته است.

«اتاق خواب» اثر ونسان ون گوگ (۱۸۸۸)، اتاق محقر او را در آرل فرانسه تصویر می کند و نمایی ساده و صمیمی از زندگی شخصی ون گوگ در معرض دیدمان قرار می دهد. به گفتۀ خود ون گوگ هدف از این نقاشی بر انگیختن حس آسودگی و آرامش است. بنا به گفتۀ موزۀ ون گوگ در آمستردام، رنگ های به شدت متضادِ تابلو در واقع حاصلِ دگرفامی نقاشی در طول سال ها بوده است، و دیوارها و درها در ابتدا به رنگ بنفش بودند، و نه رنگ آبی که امروز می بینیم.

گرانت وود، نقاش واقع گرایی  که بیشتر به خاطر نقاشی هایِ متحیر کننده اش از مناظر روستاییِ آمریکا – که شایان توجه ترینشان اثر مشهور گوتیک آمریکایی (۱۹۳۰) است – شناخته می شود، در نقاشی سال ۱۹۲۸خود با عنوان «خورشید بر این کنج می تابند» تصویری از این مأمنِ فریبنده را به ما نشان می دهد. طیف رنگ های ملایم و خاکی بکار رفته در این تابلو بر حس اغواگری آن افزوده است.

نقاشیِ «دورن خانه (اتاق ناهارخوری من)» اثر پیشگام نقاشی انتزاعی، واسیلی کاندینسکی به سال ۱۹۰۹، به همان میزان که دربارۀ کاوش رنگ و بافت است، خانۀ کاندینسکی را به ما نشان می دهد. طیف متنوع رنگ های بکار رفته در این نقاشی به فضای اتاق هویت می بخشد.

گرمی چوب بدون روکش در اثر نقاش امپرسیونیست روس، کنستانتین کوروین با نام «درون خانه» (۱۹۱۳)، فضایی گرم و صمیمانه را القا می کند. کوروین به خلق مناظر طبیعی، خودگاره ها و حیات بی جان مشهور بود؛ رنگ های سرخ و بژ بکار رفته در سرتاسر این نقاشی، همراه با برف زمستانی که در پشت پنجره در حال بارش است محیطی آرام و راحت را ایجاد کرده است.

تابلوی سال ۱۹۹۱ هنرمند پاپ، روی لیختن اشتاین، با نام «در خانه با نقاشی های آرام» تصویری از یک اتاق شیک با رنگ های سرد را به ما نشان می دهد. این نقاشی که نمودی از بلوغ سبکِ لیختن اشتاین است به مجموعه آثاری از او با نام «درون خانه» تعلق دارد، که در آن لیختن اشتاین به تصویر کردن محیط های خانگی پرداخته که اغلب ملهم از تبلیغات مبلمان است. همواره اثری هنری در بطن اثر هنریِ دیگر وجود داشته است؛ در این تابلو این اثر بالای کاناپه قرار دارد. مشاهدۀ تابلوی [سبک] پاپِ تک بعدی لیختن اشتاین که در غالبی سه بعدی بازآفرینی شده است به ما لذتی دوچندان می دهد.

نقاشی آبرنگ پر نقش و نگار ادوارد پتروویچ هاو (۱۸۳۵) با عنوان «اتاق نشیمن ملکه الکساندرا فئودورووا در کاخ کاتِج، سنت پترزبورگ، روسیه»، درونِ اتاقی پر زرق و برق را به ما نشان می دهد که متعلق به آخرین ملکه روسیه است. تزئینات فراوان اتاق با جزئیات تمام بازآفرینی شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *